NET3D

ثبت نام

آموزش ها - دی 7, 1400

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته ، در این پست به بررسی یکی از ویدئوهای جالب در یوتیوب (از کانال CNC kitchen) درباره تفاوت های فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته می پردازیم:

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته

همان طور که در تصویر مشاهده می شود ردیف بالا مربوط به فیلامنت دو رنگ (magicPLA) و ردیف پایین مربوط به فیلامنت هسته-پوسته (PC core-ABS) است. در تهیه فیلامنت دو رنگ از یک نوع پلیمر مثلا PLA اما با رنگ متفاوت استفاده شده است (روش کواکستروژن) و با توجه به جهت حرکت نازل یکی از رنگ ها مانند آبی یا قرمز در حین چاپ نمایان می شود. بعلاوه پس از اتمام چاپ با توجه به زاویه دید ناظر، رنگ های متفاوتی از قطعه قابل مشاهده خواهد بود. بهترین گزینه در چاپ این نوع فیلامنت ها حالت vase mode است زیرا جریان اکستروژن در آن قطع نشده و کاملا پیوسته است. به علاوه همان طور که در تصویر بالا مشاهده می شود، به علت جریان آرام (لمینار) در نازل، فیلامنت در حین خروج از آن فقط نرم و خمیری شده و اختلاط و ترکیب رنگی رخ نمی دهد.

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته

نمایی از فرآیند کواکستروژن جهت تولید فیلانت های دو رنگ.

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته

اثر جهت حرکت نازل بر رنگ چاپ شده.

با توجه به تصاویر ردیف دوم، در فیلامنت های هسته-پوسته یا core-shell، جنس پلیمر مغز داخلی فیلامنت و پوسته آن برای ایجاد خاصیت خاصی در فیلامنت متفاوت است. به عنوان مثال در فیلامنت مورد بحث در اینجا یک فیلامنت با مغز پلی کربنات (بی رنگ) و پوسته ABS (قرمز) داریم که حتی پس از ذوب و خروج از نازل و تغییر قطر آن از 1.75 میلی متر به 0.4 میکرون، ماهیت هسته-پوسته آن حفظ شده است. قطعه ساخته شده با فیلامنت هسته-پوسته خواص حرارتی بهتری نسبت به ABS خالص (مقاومت حرارتی متوسط) و پرینت پذیری بهتری نسبت به PC خالص (شکننده با پرینت پذیری دشوار) از خود نشان می دهد. همان طور که در تصویر ابتدای پست مشخص است قطعه چاپ شده با فیلامنت هسته-پوسته در برابر افزایش دما، شکل خود را به خوبی حفظ کرده و تغییر فرم نشان نداده است. برای ساخت این نوع فیلامنت ها باید در هندسه ورودی دای اکسترودر تغییراتی به وجود آورد.

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوسته

هندسه ورودی مناسب جهت تولید فیلامنت های هسته-پوسته.

در انتها ویدئوی جذاب و کامل توضیحات مختصر بالا از پیج معرفی شده قابل مشاهده است:

https://www.youtube.com/watch?v=Y5EC_qRTojE

 

تفاوت فیلامنت های دو رنگ و هسته-پوستهگردآوردی مطالب: ارائه خدمات پرینت و آموزش/ شرکت تیکا تری دی  (Tika 3D)

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/tika3d/

آدرس کانال تلگرام: http://t.me/tika3d

نشانی پست الکترونیک: [email protected]

آی دی در شبکه نت تری دی: @n-mosleh

بایگانی تاریخ خورشیدی

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

آموزش ها - دی 24, 1400

بررسی یکی از پژوهش هایی اکادمیک در زمینه…

در  پست های قبل به شرکت های فغال در زمینه  چاپ سه بعدی کامپوزیت های تقویت شده با الیاف پیوسته و مزایا و چالش های این روش به…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری

آموزش ها - دی 22, 1400

تجربه شخصی من در چاپ با فیلامنت پلی پروپی…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری