NET3D

ثبت نام

آموزش ها - دی 9, 1400

پدیده تاب برداشتن یا warpage در چاپ ABS و راه های جلوگیری از آن

تاب برداشتن یا warpage یک پدیده رایج در چاپ سه بعدی FDM است که در آن لبه ها و گوشه های قطعه چاپ شده، شروع به تاب برداشتن و بلند شدن از سطح چاپ می کنند. تاب برداشتن می‌تواند به تنهایی چاپ‌های بی‌نقص را از بین ببرد و آنها را تغییر شکل داده و از نظر ابعادی نادرست کند. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده است، این مشکل ناشی از انقباض حرارتی است. با سرد شدن، پلاستیک اکسترود شده منقبض می شود. با این حال، چون اولین لایه چاپ سه بعدی به صفحه ساخت چسبیده است، این لایه نمی تواند همراه با بقیه قطعه منقبض شود. در عوض، نیروها شروع به خم کردن قسمت پایین چاپ به سمت بالا می کنند.

تاب برداشتن فیلامنت ABS

تاب برداشتن فیلامنت ABS

 

ABS به شدت از این مشکل رنج می برد، زیرا تا حدود 100 درجه سانتیگراد جامد می ماند (دمای انتقال شیشه ای ABS حدود 100 درجه سانتی گراد است و در این دما تغییر حجم زیادی دارد). این بدان معنی است که پلاستیک اکسترود شده به سرعت جامد می شود و آن را در برابر نیروهای تاب خوردگی آسیب پذیر می کند.

پدیده تاب برداشتن یا warpage در چاپ ABS و راه های جلوگیری از آن

برای کاهش تاب برداشتن ABS، باید این نیروهای انقباض را کاهش دهید و لایه اول را محکم به سطح چاپ بچسبانید. در اینجا به طور کلی، نکات اساسی برای کاهش تاب برداشتن را بیان می کنیم که می توانند برای انواع فیلامنت ها استفاده شوند. با این حال، بیشتر بر ABS تمرکز خواهیم کرد.

سطح چاپ را تمیز کنید

پدیده تاب برداشتن یا warpage در چاپ ABS و راه های جلوگیری از آن

چه از گرد و غبار، انگشتان چرب یا باقی مانده چسب، سطح چاپ شما احتمالاً در طول زمان لایه ای از خاک را جمع می کند. این کار باعث می شود اولین لایه چاپ سه بعدی شما به درستی نچسبد و شانس تاب برداشتن را افزایش دهد. به یاد داشته باشید که سطح چاپ خود را به طور مرتب تمیز کنید. پاک کردن سریع با یک حوله کاغذی و مقداری ایزوپروپیل الکل (IPA) گزینه مناسبی است. با این کار، سطح چاپ کار بهتری برای نگه داشتن لایه اول انجام می دهد.

 لایه اول خود را تنظیم کنید

توضیح دیگر برای Warping این است که تنظیمات چاپ لایه اول شما به درستی تنظیم نشده است. این شامل دما، ارتفاع لایه، ضخامت آن و موارد دیگر است. برای یک نمای کلی از این تنظیمات، راهنمای مشکلات لایه اول ما را بررسی کنید.

به طور خاص با ABS، سعی کنید با این تنظیمات مرجع شروع کنید:

دمای نازل: 230 درجه سانتی گراد
دمای بستر: 110 درجه سانتی گراد

یک نگرانی خاص در مورد ABS این است که دمای بستر یا صفحه ساخت شما به اندازه کافی بالا نیست که لایه اول را به خوبی نگه دارد. این به دلیل مقاومت فوق‌العاده بالای دمایی ABS است که مانع از تأثیرگذاری زیاد دمای زیر 100 درجه سانتی‌گراد بر روی آن می‌شود.

به طور کلی، شما می خواهید دمای بستر بالایی داشته باشد تا مواد را گرم نگه دارد که به خوبی به بستر بچسبد و در عین حال، باید دمای نازل را تا حد امکان پایین نگه دارید. دمای نازل به اندازه کافی بالا برای چسبندگی لایه مناسب و چاپ های قوی لازم است، اما اختلافبیش از حد دمای نازل و بستر، ممکن است اثرات انقباض حرارتی را تشدید کند.

چاپ در یک محفظه بسته

همانطور که قبلا ذکر شد، مقاومت ABS در برابر دما آن را بسیار مستعد تاب برداشتن می کند. برای کاهش این اثرات، سعی کنید در یک محفظه بسته چاپ را انجام دهیدتا دمای محیط را افزایش دهید. این باعث کاهش نیروهای ایجاد شده توسط انقباض حرارتی می شود.

پدیده تاب برداشتن یا warpage در چاپ ABS و راه های جلوگیری از آن

گزینه ها شامل محفظه های DIY و همچنین راه حل های تجاری است. برخی از نمونه های تجاری، حتی به طور فعال هوای محفظه را گرم می کنند، اما این اغلب غیر ضروری است. معمولاً گرمای تخت گرم شده برای حفظ دمای قطعه کافی است. در هر دو مورد، محفظه را از قبل تست کنید تا مطمئن شوید که قطعات الکترونیکی و چاپی چاپگر شما در اثر دما آسیبی نمی بینند.

از چسب مناسب استفاده کنید

اگر یک محفظه کمکی نمی کند، یا به دنبال راه حل ساده تر هستید، ممکن است به کمی از یک چسب نیاز داشته باشید. این باعث می شود اولین لایه چاپ کمی بهتر روی آن بچسبد و از پیچ خوردن آن جلوگیری کند. چسب های معمولی شامل اسپری موی خانگی و چسب ماتیکی و همچنین محلول های تجاری مانند Magigoo است. به طور خاص برای ABS، محلول (ABS juice) محلولی از ABS و استون، نیز رایج است. صرف نظر از چسبی که استفاده می کنید، مطمئن شوید که هر بار فقط یک لایه نازک بزنید و در صورت لزوم دوباره استفاده کنید. اگر از این راه حل استفاده می کنید، قطعاً باید هر از گاهی سطح چاپ خود را تمیز کنید. (نکته اول را ببینید.)

از Brim یا Raft استفاده کنید

پدیده تاب برداشتن یا warpage در چاپ ABS و راه های جلوگیری از آن

به عنوان آخرین راه، ممکن است مجبور شوید از Brim یا Raft استفاده کنید. Brim ها لایه اول را با محیط‌های اضافی گسترش می‌دهند (مانند تصویر بالا)، در حالی که Raft ها لایه‌های اضافی اضافه می‌کنند که سپس مدل‌ها روی آن‌ها چاپ می‌شوند. این ها با افزایش سطح  قطعه در تماس با بستر به چسبندگی چاپ کمک می کنند. Raft ها همچنین می توانند leveling ضعیف بستر را جبران کنند. قبل از پرداختن به این راه حل، نکات دیگر را امتحان کنید، زیرا Brim یا Raft، زمان چاپ را افزایش می‌دهند، پلاستیک بیشتری مصرف می‌کنند و عملیات پس پردازش را دشوارتر می‌کنند. اگر مدل شما دارای ویژگی‌های کوچک زیادی در تماس با سطح چاپ است، ممکن است این تنظیمات برای جلوگیری از جابجایی آن‌ها ضروری باشد.

ترجمه از سایت: ABS Print Warping: How to Stop It

 

پدیده تاب برداشتن یا warpage در چاپ ABS و راه های جلوگیری از آننویسنده: خدمات آموزش و خدمات چاپ تیکا تری دی

اینستاگرام:https://www.instagram.com/tika3d/

کانال تلگرام:http://t.me/Tika3D

پست الکترونیک: [email protected]

آی دی نت تری دی: @n-mosleh

 

 

بایگانی تاریخ خورشیدی

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط