NET3D

ثبت نام

آموزش ها - دی 7, 1400

مواد مورد استفاده چاپ سه بعدی با روش SLS و مزایا و معایب آن

مواد مورد استفاده چاپ سه بعدی با روش SLS و مزایا و معایب آن

در پست های قبل به انواع روش های چاپ سه بعدی. مانند FDM، SLA و SLS پرداخته شد. در این پست به مواد مورد استفاده و مزایا و معایب روش SLS به طور کامل تر پرداخته می شود. در این روش از پودر پلیمری معمولا از جنس پلی آمید 12 و 11 یا کامپوزیت آن با الیاف خرد شده شیشه، کربن یا ذرات آلومینوم می توان استفاده کرد. نکته قابل توجه در تولید این نوع پودرها، اندازه بسیار ریز، شکل کروی و مونوسایز بودن آن هاست. روش SLS با توجه به سرعت بالای تولید قطعات (استفاده از لیزر به جای حرکات مکانیکی زمان بر) و استحکام بالای قطعات ساخته شده با پلاستیک مهندسی پلی آمید، برای ساخت قطعات با تیراژ بالا، حدود 5000 قطعه مقرون به صرفه می باشد.

مواد مورد استفاده چاپ سه بعدی با روش SLS و مزایا و معایب آن

مواد مورد استفاده چاپ سه بعدی با روش SLS و مزایا و معایب آن

شکل 1: انواع مواد مورد استفاده در صنعت SLS.

از معایب روش فوق می توان به تاب خوردگی قطعات نازک در حین چاپ و زمان استراحت حدود 3 تا 4 ساعته برای خنک شدن محفظه پودر (جهت خروج قطعه چاپ شده از آن) اشاره کرد. به علاوه به علت ماهیت کروی ذرات و پدیده تف جوشی، ایجاد تخلخل در نمونه اجتناب ناپذیر است که می تواند بر خواص مکانیکی قطعه به خصوص کرنش در شکست اثری نامطلوب داشه باشد.

نکته جالب توجه در این روش یکسان بودن زمان ساخت برای یک قطعه یا تعداد بیشتر است (به علت سرعت بالای لیزر و عدم وجود حرکات مکانیکی زمان بر مانند برش کاری یا اکستروژن)، بنابراین در صورت دارا بودن محفظه ساخت بزرگ قطعات بیشتری را می توان به طور هم زمان چاپ نمود. همچنین، پودرهای باقی مانده پس از چاپ نیز قابل بازیابی هستند، لذا پس از خنک شدن محفظه پودر و خروج قطعه چاپ شده از بستری پودر، کافی است پودرها الک شده و در صورت لزوم رطوبت گیری شوند تا بتوان مجددا از آن ها استفاده نمود. عدم نیاز به ساپورت برای چاپ قطعات پیچیده یکی دیگر از مزیت های مهم این روش به شمار می رود.

برای درک بهتر فرآیند چاپ سه بعدی با روش تف جوشی انتخابی لیزری یا SLS، مشاهده ویدئوی زیر می تواند مفید باشد:

مراجع

لینک مرجع 1

لینک مرجع 2

لینک مرجع 3

 

گردآوردی مطالب: آموزش و ارائه خدمات/ شرکت تیکا تری دی (Tika 3D)مواد مورد استفاده چاپ سه بعدی با روش SLS و مزایا و معایب آن

آدرس اینستاگرام: https://www.instagram.com/tika3d/

آدرس کانال تلگرام: http://t.me/tika3d

نشانی پست الکترونیک: [email protected]

آی دی در شبکه نت تری دی: @n-mosleh

 

بایگانی تاریخ خورشیدی

دسته‌ها

مشاهده بلاگ

نوشته های مرتبط

آموزش ها - دی 7, 1400

انواع روش‌های چاپ سه‌بعدی

ساخت افزایشی (additive manufacturing) که با عنوان چاپ سه‌بعدی نیز شناخته می‌شود، فرآیند افزودن لایه‌های مواد روی یکدیگر برای ساخت…

ادامه مطلب...

0 اشتراک گذاری